Wednesday 24 October 2012

MAUT (:

setiap yang hidup pasti akan meninggalkan dunia yang fana ini.mati merupakan sesuatu yang pasti.. bila tiba waktunya, malaikat maut, tidak akan terawal mahupun terlambat barang sesaat pun... Nyawa kita diambil bergantung kpd amalan kt di dunia ni.. Malaikat yg memang ditugaskan utk mengambil nyawa kt akan menjenguk kt 5 kali sehari.. setiap kali solat fardhu. semakin dkt seseorang dgn kematian semakin kerap malaikat dtg menjenguk, setelah 5 kali sehari, semakin dkt kt dgn ajal kt, malaikat maut akan menjenguk kt setiap jam.. dan apabila malaikat menjenguk kt 70 kali sehari maksudnya ajal kt dlm masa 24 jam..

Di ambang kewafatan Saidatina Khadijah, Nabi Muhammad memberitahu yg nyawanya akan diambil. Saidatina Khadijah menangis, sebab itulah masa yang telah lama ditunggu-tunggu.. Nabi Muhammad memberitahu malaikat cabutlah nyawa Siti Khadijah dgn cara yg paling lembut. Malaikat menjawab kalau diberi pilihan takkan dirinya sanggup mencabut nyawa seorang yang semulia Siti Khadijah.. Siti Khadijah wafat dalam keadaan tersenyum.. Pasti Allah telah tunjukkan nikmat akhirat kpdnya (:

Dlm drama, filem lebih-lebih lagi cerita melayu, director lebih gemar watak-watak itu pada akhir kehidupan mereka bersama org yang tercinta. Namun, pada hakikatnya, di akhir hayat kita akan dipaparkan segala amalan kt di dunia. pada masa itu lah kt gentar dan takut. kita juga dpt dilihat dosa org2 di bawah tanggungannya :(

Malaikat hanyalah perantaraan bagi menarik nyawa manusia. Sebenarnya Allah yang menarik nyawa kita melalui malaikat.. setelah semua kehidupan di dunia tidak lagi bernyawa.. tinggal lah malaikat maut. malaikat maut akan mencabut nyawanya sendiri.. Apabila malaikat maut itu mencabut nyawanya, ia menjerit kesakitan dan dikahabarkan jeritannya itu sekiranya didengari oleh manusia yg hidup nescaya manusia tersebut terus meninggal dunia. apabila malaikat maut telah meninggal dunia, maka tinggal lah maut itu sahaja.. dan pada masa itu Allah jelmakan maut itu dalam bentuk kambing lalu disembelih. kerana menyembelih itu merupakan satu-satunya cara yg paling mulia untuk menamatkan riwayat hidup.  Maka apabila maut itu telah disembelih ternyata tiada lagi maut di dalam kehidupan lalu Allah membangkitkan manusia yang akan menjalani kehidupan yang kekal abadi (:


cerita ni tidak saya reka cipta.. saya hanya ingin berkongsi  ilmu (: maaflaah bnyk kekurangan dlm penulisan saya :( Thanks ustz kamal for the awesome story! May Allah bless you insyaallah ameen! dear readers may you get benefit from what i write (: i dont lie. its a true story...


No comments:

Post a Comment